tisdag, juli 23, 2013

På äventyr i blåbärs skogen..

Igår hade vi svårt att bestämma oss för vad vi skulle hitta på, först tänkte vi åka till stranden men det blåste så mycket och det kändes inte som "badväder". Så jag satt och kika runt lite på olika bloggar som jag ibland brukar när jag har tråkigt..
Då kom jag in på Lindas blogg Matstugan där jag ofta är inne och kikar och fick då tipset att gå ut i skogen med barnen och plocka lite blåbär..
Sagt och gjort så tog vi och plockade ihop en liten matsäck och sedan tog vi Nixon med oss och gick i väg på äventyr..

Vi gick till en skog som ligger ca 15 minuters promenad från oss, ja jag vet det finns faktiskt en  ännu närmare men jag ville kika efter svamp också och då vet jag att det brukar finnas ganska mycket i den skogen vi gick till (fast vi hittade ingen, tråkigt nog).

Vi hade det jätte mysigt, men vi fick nog inte i hop mer än 1 liter, men vi var nöjda med det.. .
Vi åt vår matsäck plättar med socker.. Sylten hade tagit slut hemma, men barnen åt med god aptit..
Det är alltid speciellt med matsäck i skogen.. ;.)

Efter vi tröttnat på blåbärsplockningen tog vi oss en sväng genom skogen för att se om vi hittade några svampar, men som jag skrev innan så fanns det inga, beror nog på att det är himla torrt i skogen just nu, tyvärr.. Eller så har någon hunnit före oss..
Men vi upptäckte massa annat roligt runt omkring..



Patricia hittade massa små grodor som hon ville ta med hem, men det tillät inte mamma, (fy vad elak jag är, hihi) Sen hittade vi någon slags insekts fälla som satts upp för att se vilka arter det fanns i skogen, kommer inte ihåg vad det hette med det såg skumt ut.. :-)

På vägen hem gick vi förbi en liten skogsdunge och där hittade vi lite röda bär, och inte vilka bär som helst utan mina favoriter HALLON mummsssss...
Vi började plocka och innan vi kom där ifrån hade vi en hel burk med oss hem..
Nu ska vi bara bestämma vad som ska göras av dom..
 På kvällen i går gjorde vi i alla fall muffins av några, men resten vet jag inte.. Har ni några goda förslag..

Blåbären har vi tagit slut på det blev muffins igår och i dag paj..
Receptet på Muffinen kommer i morgon .. Tänkte jag..

Nu ska ja försöka få barnen i säng så dom orkar upp i morgon för då ska vi ta oss en tur till Skansen, hoppas på bra väder..

Kram på er alla goa vänner och ta hand om varandra..

Inga kommentarer: