måndag, juli 15, 2013

Äppelbullar...

Idag har vi tagit en hemma dag. Har känt mig helt off hela dagen, men nu mot kvällen fick jag lite energi och tänkte jag skulle testa ett nytt recept på bullar jag hittade i "vår kokbok". Måste säga att det blev riktigt lyckade.. Så jag tänkte dela med mig av recept, jag gjorde lite egna ändringar så det är inte exakt som det står i boken..

Här kommer receptet:

100 G margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma 
1,3 liter vetemjöl 

Smält margarin, tillsätt mjölk och värm till fingervarmt. Smula jästen i en deg bunke. Tillsätt lite av deg spadet och rör tills jästen är upplöst. Häll i resten av spadet, salt, socker och kardemumman.
I med vetemjölet lite i taget tills det blir en blank deg. Häll lite mjöl över den färdiga degen och låt jäsa till dubbel storlek ca 40 minuter.
När degen jäst delar du den i 2 delar och kavlar ut ena delen först till en rektangel..
Sedan brer du smör/margarin på hela rektangeln, på med 3-4 msk äppelmos, riv 1 äpple och fördela jämt över degen.. På med kanel och lite socker..
Rulla som vanliga bullar och dela och lägg i bullformar. Ge dig på nästa deg och gör luka dant med den. Låt jäsa 20 minuter till.
Sedan penslar du dom med ägg och strör lite pärlsocker på.
In i ugnen på 250 grader i ca 10 minuter..
Hoppas det ska smaka gott. För det gjorde det här hemma i alla fall. :-)

 Kram på er alla goa vänner

1 kommentar:

Linda sa...

Ser och låter så gott! Det måste ju gå åt som smör i solsken!!